آیا استفاده از جعبه آتش نشانی اجباری است؟

برای بررسی پاسخ این سوال که آیا استفاده از جعبه آتش نشانی اجباری است یا خیر باید این موضوع را در نظر داشته باشید که استفاده از فایرباکس طبق ظوابط و بخش نامه های سازمان آتش نشانی برای برخی از ساختمان ها اجباری است و همچنین علاوه بر جعبه های آتش نشانی ممکن است که شما را ملزم به استفاده از سایر وسایل آتش نشانی باشید. برای اینکه پاسخ تمامی سوال هایتان را در این خصوص بگیرید، قصد داریم که در این مطلب در مورد ضوابط و بخشنامه های مربوط سازمان آتش نشانی که برای ساختمان شما وضع شده است را با هم بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید. مزینانی تولید کننده جعبه آتش نشانی در مدل های متنوع با قیمت مناسب با ابعاد موزد نظر مشتری بصورت سفارشی می باشد. برای اطلاع از قیمت جعبه آتش نشانی می توانید به سایت مزینانی مراجعه کنید.

جعبه آتش نشانی اجباری

آیا استفاده از سیستم اطفاء حریق و جعبه آتش نشانی اجباری است؟

در ادامه با بررسی بند های مربوط به این موضوع و استاندارد نصب جعبه آتش نشانی، پاسخ این سوال را در اختیار شما قرار می دهیم.

  • ساختمان هایی که ارتفاع آنها حداکثر سه طقه است و در هر طبقه یک واحد دارند و از طرفی زیر بنای هر طبقه نهایتا 140 متر است؛ نیازی به لوله کشی آب آتش نشانی و نصب جعبه آتش نشانی ندارند.
  • ساختمان هایی که دارای ارتفاع 3 تا 5 طبقه هستند و زیر بنای آنها از 140 متر مربع تا 230 متر است نیازی به اجرای سیستم آب کشی آب آتش نشانی با لوله به قطر 1.5 اینچ هستند. همچنین جعبه آتش نشانی باید به صورت یک طبقه در میان در هر طبقه نصب شود. (یعنی طبقه همکف، دوم و چهارم)
  • ساختمان های دارای ارتفاع 3 الی 5 طبقه که دارای زیر بنای بیشتر از 230 متر مربع هستند باید با استفاده از لوله 1 تا 2 اینچ لوله کشی سیستم آتش نشانی را انجام بدهند و در هر طبقه جعبه آتش نشانی را نصب کنند.
  • ساختمان هایی که دارای ارتفاع بیشتر از 5 طبقه هستند، بدون در نظر گرفتن زیر بنا، جعبه آتش نشانی را باید در تمام طبقات نصب کنند و همچنین نظر کارشناس آتش نشانی در این خصوص بسیار مهم است چرا که تعیین سایز لوله هایی که باید استفاده شود با کارشناس خواهد بود.
  • شما می توانید برای مواردی که در آن ها نیاز به استفاده از جعبه آتش نشانی است از والو و کوپلینگ 1 اینچ به همراه شیلنگ آتش نشانی برزنتی استفاده کنید، از طرفی هم می توانید از شیلنگ های لاستیکی فشار قوی به همراه شیر نازل دار سه حالته استفاده کنید.
  • سیستم لوله کشی آب آتش نشانی سالن های اجتماعات، انباری ها و واحد های تجاری و صنعتی باید زیر نظر کارشناسان سازمان آتش نشانی انجام شود. همچنین جعبه های آتش نشانی استفاده شده در داخل ساختمان ها و بنا ها باید دارای شیلنگ های آتش نشانی هوزریلی باشد که استفاده آن برای همه راحت است، همچنین جعبه های آتش نشانی بیرون ساختمان باید دارای شیلنگ آتش نشانی برزنتی و شیر و لوازم کوپلینگ باشند. مورد بعدی که در این قسمت باید به یاد داشته باشید این است که هر کدام از جعبه ها باید حد اکثر 30 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • لوله اصلی آتش نشانی که به آن رایز می گویند و از بالاترین نقطه ساختمان تا پایین ترین قسمت های آن امتداد پیدا کرده است باید در زمان 10 دقیقه بتواند با آتش سوزی مقابله کند تا ماموران آتش نشانی سر برسند. یعنی باید میزان آب موجود باید بتواند تا 10 دقیقه در سر هر کدام از نازل ها فشار 23 اتمسفر ایجاد کند.

جعبه آتش نشانی نصب شده

خب، امیدواریم نکاتی که در اختیار شما قرار دادیم برای شما مفید واقع شده باشد. اگر بخواهیم کلیه موارد بالا را به صورت خلاصه برای شما توضیح دهیم، می توان گفت که: "در صورتی که ساختمان شما جزء دسته بندی های بالا نبود، شما نیازی به سیستم لوله کشی آتش نشانی و جعبه آتش نشانی یا فایر باکس ندارید". برای خرید و اطلاع از قیمت انواع جعبه آتش نشانی از جمله جعبه آتش نشانی استیل، تک درب، دوقلو و ... می توانید به فروشگاه اینترنتی مزینانی مراجعه نمایید. 

نوشتن دیدگاه