زمان مناسب بازرسی و شارژ کپسول آتش نشانی

داشتن تجهیزات آتش نشانی مانند کپسول آتش نشانی و سایر موارد برای اطفاء حریق کافی نیست، شما باید بررسی کنید که آیا تجهیزاتی مانند کپسول های آتش نشانی از نظر سلامت فنی بررسی شده اند و مشکلی ندارند و یا عملکر آنها به هر دلیلی برای شما محدود شده است و نمی توانند تاثیر گذاری مورد نیاز شما در زمان حادثه را داشته باشند. از طرفی کپسول های آتش نشانی باید در زمان های مشخصی سرویس دهی و شارژ شوند تا در زمان های اضطراری که قصد استفاده از آنها را دارید، برای شما مشکل ساز نشوند. چون فهمیدن این که کپسول آتش نشانی خالی است در زمان آتش سوزی اصلا اتفاق خوبی نیست و ممکن است که باعث خسارت های زیادی برای شما شود. در ادامه نکات ضروری و لازم در این خصوص را در اختیار شما قرار خواهیم داد. بهتر است قبل از اقدام به خرید، راهنمای خرید کپسول آتش نشانی را مطالعه کنید و نوع مناسب را با توجه به نیاز خود خریداری کنید.

زمان بازرسی کپسول های آتش نشانی

روند چک کردن و بررسی کپسول های آتش نشانی چطور است؟

  • اولین موردی که باید در این خصوص در نظر داشته باشید این است که شارژ کپسول آتش نشانی باید هر ساله به صورت دوره ای انجام شود، در صورتی که تاریخ دقیق پایان می خواهید کافیست نگاهی به کارت متصل به کپسول یا برچسب آن بیاندازید، به همین راحتی.
  • مورد بعدی که باید از نکات مهم در خصوص شارژ کپسول آتش نشانی در نظر داشته باشید این است که اگر شما حتی یک مرتبه از کپسول آتش نشانی خود استفاده کرده باشد، باید حتما نسبت به شارژ مجدد آن اقدام کنید. از طرفی اصلا مهم نیست که چقدر از حجم آن باقی مانده است، چون کپسول آتش نشانی شما بعد از یک بار استفاده دیگر آن فشار و قدرت خاموش کنندگی را نخواهد داشت و در صورتی که بخواهید نسبت به این موضوع بی اهمیت باشید ممکن است در زمان حادثه از این بی توجهی خود به شدت پشیمان شوید.
  • هر ماه کپسول های آتش نشانی خود را با دقت بازرسی کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید، البته در کپسول های دارای گاز کربن دی اکسید لازم نیست این کار را هر ماه انجام دهید، چون دوره زمانی بازرسی آنها هر 6 ماه یک بار است.
  • در صورتی که محل زندگی شما دارای شرایط آب و هوایی خاص است باید به یاد داشته باشید که کپسول های آتش نشانی شما باید در بازه های زمانی کوتاه تری مورد بررسی قرار بگیرند. به عنوان مثال محل هایی که بیش از حد گرم یا سرد است یا بیش از حد سرد می باشد یا محیط های شرجی و مرطوب می تواند روی عملکرد کپسول آتش نشانی تاثیر بگذارند.
  • به یاد داشته باشید که در زمان بررسی ماهانه (و یا 6 ماه برای کپسول های آتش نشانی CO2) حتما وضعیت ظاهری کپسول آتش نشانی را بررسی کنید تا اگر مشکلی مانند زنگ زدگی، شکستگی، خوردگی خراب شدن یا شکستن شیر یا اهرم و... را ببینید و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.
  • در زمان بازرسی کردن آمپر کپسول آتش نشانی به فشار سنج آن دقت کنید.
  • حتما یادتان باشد که پلمپ کپسول آتش نشانی نباید باز شده باشد و اگر باز شده شما باید به این موضوع رسیدگی کنید و مطمئن شوید که از آن استفاده نشده و در صورتی که اتفاقی افتاده و استفاده شده برای شارژ مجد آن اقدام کنید.
  • زمانی که کپسول های آتش نشانی خود را برای شارژ مجدد از محل مورد نظر بر می دارید باید حتما از کپسول آتش نشانی جایگزین برای آن محل استفاده کنید.
  • کپسول آتش نشانی باید حتما دارای برچسب و یا کارتی باشد که زمان آخرین دفعه شارژ و تاریخی که باید برای شارژ مجدد اقدام کنید را برای شما توضیح می دهد.
  • سیم پلمپ کپسول آتش نشانی شما باید به گونه ای باشد بتوان در زمان حادثه آن را به راحتی پاره کنید.
  • هر دوسال یک بار کپسول آتش نشانی خود را برای تست هیدرواستاتیک از درون خارج کرده و به مراکز معتبر تست و شارژ کپسول آتش نشانی ببرید.

بازرسی کپسول آتش نشانی

نکات مهم بعد از شارژ و بازرسی کپسول های آتش نشانی

  • کپسول آتش نشانی خود را وزن کنید، چون وزن آن بعد از شارژ شدن کامل باید با عدد نوشته شده روی کپسول برابر باشد.
  • در کنار محل نصب هر کپسول آتش نشانی یک بروشور آموزش برای استفاده از کپسول آتش نشانی قرار دهید.
  • محل نگهداری کپسول ها باید مناسب باشد و دسترسی به آن برای همه ممکن شود، از طرفی بررسی کنید که هیچ مانعی برای استفاده از کپسول در مسیر آن نباشد.

گروه صنعتی مزینانی ارائه دهنده انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق از جمله فایرباکس، کپسول و .. میباشد.

خب، امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مناسبی را در خصوص کپسول های آتش نشانی و سرویس دهی آنها در اختیار شما قرار دهد.

نوشتن دیدگاه