گاز در کپسول آتش نشانی

استفاده از گاز در کپسول های آتش نشانی یکی از قسمت های غیر قابل چشم پوشی در کپسول های آتش نشانی است که به دو منظور از آن استفاده می کنند:

  • خنک کردن محل آتش سوزی بوسیله گاز تحت فشار موجود در سیلندر کپسول آتش نشانی.
  • کمک به انجام عملیات پاشش یا همان هدایت ماده خاموش کننده موجود در کپسول آتش نشانی.

در ادامه این مطلب از گروه مزیانی در خصوص گاز های مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی با هم صحبت می کنیم و خصوصیات و ویژگی های کلیدی که در شناخت آنها لازم است را برای شما بازگو می کنیم، پس با ما همراه باشید.

گاز درون کپسول آتش نشانی

در کپسول آتش نشانی از چه گاز هایی استفاده می کنند؟

گاز های مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • گاز کربن دی اکسید یا CO2
  • هوای خشک

روند استفاده از این گاز ها در کپسول های مختلف متفاوت است و بسته به نوع ماده خاموش کننده ای که در کپسول آتش نشانی استفاده شده دارد.
در صورتی که ماده استفاده شده در کپسول آتش نشانی بر پایه آب باشد، به هیچ وجه نمی توان از گاز کربن دی اکسید یا CO2 استفاده کرد، چون استفاده از این گاز باعث می شود که آب موجود در کپسول آتش نشانی در زمان اطفاء حریق منجمد شود و به این صورت عملکرد کپسول آتش نشانی به طور کلی بهم میریزد. پس در چنین شرایطی بهترین انتخاب استفاده از هوای فشرده است، هوای فشرده گزینه مناسب برای استفاده در کپسول های آتش نشانی آب و گاز و کپسول های آتش نشانی فوم می باشد.

کپسول آتش نشانی تاریخ گاز CO2

گاز دی اکسید کربن یا CO2 در کپسول های آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی CO2 و به طور کلی کپسول هایی که خاموش کننده آن ها بر پایه آب نیست استفاده می شود. گاز کربن دی اکسید وقتی برای قرار گرفتن در مخزن کپسول آتش نشانی فشرده می شود حرارت زیادی از دست می دهد. به همین دلیل در زمانی که شما قصد استفاده از این کپسول ها را دارید، این گاز علاوه بر این که کمک می کند که مواد داخل سیلندر آتش نشانی به بیرون و به سمت آتش هدایت شوند؛ به خاطر دمای پایینی که دارد حرارت آتش سوزی را تا حد زیادی کم می کند و باعث می شود که سریعتر اطفاء حریق را انجام دهید و از پیشرفت آتش سوزی جلوگیری کنید. در ادامه در خصوص استفاده از گاز CO2 در کپسول های آتش نشانی بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

نحوه استفاده از گاز CO2 در کپسول آتش نشانی

گاز دی اکسید کربن یا CO2 به دو صورت در کپسول های آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد:

  • استفاده از گاز CO2 در کپسول های کاتریج بیرون
  • استفاده از گاز CO2 در کپسول های کاتریج داخل

در مورد انواع کپسول های آتش نشانی، مطالعه راهنمای استفاده از کپسول آتش نشانی و راهنمای خرید کپسول آتش نشانی می تواند بسیار مهم و ضروری  باشد.

کاتریج بیرون

همانطور که از اسم این نوع کپسول آتش نشانی پیداست کاتریج آنها که حاوی گاز دی اکسید کربن است بیرون محفظه اصلی مواد خاموش کننده قرار دارد و با استفاده از اهرم یا فلکه که راه خروجی محفظه CO2 را کنترل می کند می توانید فشار لازم برای پاشش مواد خاموش کننده را تامین کنید. این کپسول ها دارای کاتریج بیرون یک سوپاپ عملکرد دارند که در صورتی که نیاز به استفاده بیشتری از گاز CO2 باشد، به شما امکان این کار را می دهد.
در ضمن بیشترین استفاده از این نوع کاتریج در کپسول های پودر و گاز است.

کاتریج بیرونی کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کاتریج داخل

در این نمونه کپسول آتش نشانی، کاتریج مخصوص CO2 و محفظه مخصوص مواد خاموش کننده در یک سیلندر قرار دارند و روند کاری آن ها به این صورت است که وقتی شما شیر کپسول را باز می کنید یا اهرم آن را فشار می دهید، راه خروجی کاتریج را باز می کنید و فشار لازم برای بیرون دادن خاموش کننده را تامین می کنید.

کاتریج داخلی کپسول آتش نشانیگروه صنعتی مزینانی ارائه دهنده انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق از جمله جعبه آتش نشانی، کپسول و .. میباشد.

نوشتن دیدگاه