انواع کپسول های آتش نشانی

آتش سوزی ها در اثر عوامل مختلفی بوجود می آیند و به همین دلیل برای خاموش کردن آن ها نیاز به کپسول های آتش نشانی است که از مهمترین اجزا سیستم اطفا حریق می باشد تا بتوان بیشترین تاثیر را داشت و از طرفی با منشاء اولیه بوجود آمدن آتش واکنش بدی نشان ندهد که باعث بروز اتفاقات بد تری گردد. پس بهترین راه جل این است که آگاهی خود را در خصوص کپسول های آتش نشانی و انواع آنها بالا ببریم و به این صورت بتوانیم در زمان حادثه تصمیم درست را بگیریم. در این مطلب گروه مزیانی قصد داریم که انواع کپسول های آتش نشانی را به شما معرفی کنیم و نکات، خصوصیات و موارد کلیدی در خصوص آن ها در اختیار شما قرار دهیم.

 

چند نوع کپسول آتش نشانی داریم؟

 

کپسول آتش نشانی حاوی آب و گاز تحت فشار

این نمونه کپسول آتش نشانی به زبان ساده برای خاموش سازی مبلمان، موکت، فرش و مواردی این چنین استفاده می شود. ولی حتما باید این موضوع را به یاد داشته باشید هیچ وقت از این نوع کپسول آتش نشانی برای خاموش سازی روغن در حال سوختن یا سایر مواد مایع اشتعال زا استفاده نکنید، چرا که این کار باعث می شود اتفاقات بسیار بد تری را پیش رو داشته باشید و اصلا به خاموش سازی آتش کمک نمی کنید.
پس بهتر است که این کپسول آتش نشانی را در پذیرایی یا اتاق خواب نگهداری کنید.

کپسول آتش نشانی آب و گاز

کپسول آتش نشانی حاوی فوم (کف)

یکی از بهترین گزینه ها برای خاموش سازی مواد خشک مانند چوب و پارچه و از طرفی برای مایعات اشتعال زا، کپسول آتش نشانی حاوی فوم می باشد. البته باید این موضوع را به یاد داشته باشید که استفاده از این کپسول های اتش نشانی برای مواردی که منشاء آتش سوزی اتصال کوتاه الکتریکی و روغن خوراکی است اصلا درست نیست و باعث بروز حوادث بدتری می شود. پس بگذارید که این کپسول آتش نشانی در اتاق خواب، پذیرایی یا پارکینگ شما باشد.

کپسول آتش نشانی فوم

کپسول های آتش نشانی حاوی گاز CO2 (کربن دی اکسید)

این نمونه کپسول آتش نشانی یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در زمانی هستند که آتش سوزی در اثر برق بوجود آمده باشد و یا منشاء آتش سوزی مایعات اشتعال زا مانند نفت و بنزین است. ولی در صورتی که مبل های روکش چرمی شما آتش گرفت یا در آشپزخانه دچار آتش سوزی روغن خوراکی شده باشید. در سایت مزینانی می توانید تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و CO2 را نیز مطالعه نمایید.

کپسول آتش نشانی Co2

کپسول آتش نشانی حاوی پودر و گاز

زمانی که شما در خانه خود دچار آتش سوزی هایی با وسعت زیاد می شود، بهترین گزینه برای مقابله با حادثه این است که از کپسول آتش نشانی پودر و گاز استفاده کنید، این نمونه کپسول آتش نشانی برای مقابله با آتش سوزی های مایعات اشتعال زا، آتش سوزی های با منشاء الکتریکی و آتش سوزی گاز های اشتعال زا استفاده می شود.
البته باز هم نمی توانید از این کپسول های آتش نشانی برای خاموش سازی روغن و چربی های خوراکی استفاده کنید. پس محل نگه داری این کپسول هر جایی به جز آشپزخانه است. از نکات مهمی که هه افراد جامعه باید نسبت به یادگیری آن اهتمام ویژه ای داشته باشند، روشهای خاموش کردن آتش، تفاوت کپسولهای اطفاء حریق، انواع گروه حریق و مواردی از این قبیل است تا در صورت نیاز بتوانند در زمان بروز حوادث با اطلاعات خود میزان خسارات را به حداقل برسانند.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی خیس شده (Wet Chemical)

در صورتی که مبلمان چرمی شما دچار آتش سوزی شد و یا در آشپزخانه روغن های پخت و پز آتش گرفتند می توانید از این کپسول های آتش نشانی استفاده کنید. البته این نکته بسیار بسیار مهم را باید به یاد داشته باشید که استفاده از این کپسول ها در زمان هایی که آتش سوزی الکتریکی باشد و یا گاز های قابل اشتعال دچار آتش سوزی شده باشند، استفاده از این نوع کپسول آتش نشانی می تواند بسیار خطرناک باشد. پس بهتر است که این کپسول ها را در آشپزخانه و کنار گاز و سایر لوازم آشپزی قرار دهید.

کپسول آتش نشانی موادشیمیایی خیس شده

خب، امیدواریم که این مطلب اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده باشد و توانسته باشیم که آمادگی شما را در زمان حادثه بالا ببریم.

نوشتن دیدگاه