آتش سوزی ها در اثر عوامل مختلفی بوجود می آیند و به همین دلیل برای خاموش کردن آن ها نیاز به کپسول های آتش نشانی است که از مهمترین اجزا سیستم اطفا حریق می باشد تا بتوان بیشترین تاثیر را داشت و از طرفی با منشاء اولیه بوجود آمدن آتش واکنش بدی نشان ندهد که باعث بروز اتفاقات بد تری گردد. پس بهترین راه جل این است که آگاهی خود را در خصوص کپسول های آتش نشانی و انواع آنها بالا ببریم و به این صورت بتوانیم در زمان حادثه تصمیم درست را بگیریم. در این مطلب گروه مزیانی قصد داریم که انواع کپسول های آتش نشانی را به شما معرفی کنیم و نکات، خصوصیات و موارد کلیدی در خصوص آن ها در اختیار شما قرار دهیم.

 

چند نوع کپسول آتش نشانی داریم؟

 

کپسول آتش نشانی حاوی آب و گاز تحت فشار

این نمونه کپسول آتش نشانی به زبان ساده برای خاموش سازی مبلمان، موکت، فرش و مواردی این چنین استفاده می شود. ولی حتما باید این موضوع را به یاد داشته باشید هیچ وقت از این نوع کپسول آتش نشانی برای خاموش سازی روغن در حال سوختن یا سایر مواد مایع اشتعال زا استفاده نکنید، چرا که این کار باعث می شود اتفاقات بسیار بد تری را پیش رو داشته باشید و اصلا به خاموش سازی آتش کمک نمی کنید.
پس بهتر است که این کپسول آتش نشانی را در پذیرایی یا اتاق خواب نگهداری کنید.

کپسول آتش نشانی حاوی فوم (کف)

یکی از بهترین گزینه ها برای خاموش سازی مواد خشک مانند چوب و پارچه و از طرفی برای مایعات اشتعال زا، کپسول آتش نشانی حاوی فوم می باشد. البته باید این موضوع را به یاد داشته باشید که استفاده از این کپسول های اتش نشانی برای مواردی که منشاء آتش سوزی اتصال کوتاه الکتریکی و روغن خوراکی است اصلا درست نیست و باعث بروز حوادث بدتری می شود. پس بگذارید که این کپسول آتش نشانی در اتاق خواب، پذیرایی یا پارکینگ شما باشد.

کپسول های آتش نشانی حاوی گاز CO2 (کربن دی اکسید)

این نمونه کپسول آتش نشانی یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در زمانی هستند که آتش سوزی در اثر برق بوجود آمده باشد و یا منشاء آتش سوزی مایعات اشتعال زا مانند نفت و بنزین است. ولی در صورتی که مبل های روکش چرمی شما آتش گرفت یا در آشپزخانه دچار آتش سوزی روغن خوراکی شده باشید. در سایت مزینانی می توانید تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و CO2 را نیز مطالعه نمایید.

کپسول آتش نشانی حاوی پودر و گاز

زمانی که شما در خانه خود دچار آتش سوزی هایی با وسعت زیاد می شود، بهترین گزینه برای مقابله با حادثه این است که از کپسول آتش نشانی پودر و گاز استفاده کنید، این نمونه کپسول آتش نشانی برای مقابله با آتش سوزی های مایعات اشتعال زا، آتش سوزی های با منشاء الکتریکی و آتش سوزی گاز های اشتعال زا استفاده می شود.
البته باز هم نمی توانید از این کپسول های آتش نشانی برای خاموش سازی روغن و چربی های خوراکی استفاده کنید. پس محل نگه داری این کپسول هر جایی به جز آشپزخانه است. از نکات مهمی که هه افراد جامعه باید نسبت به یادگیری آن اهتمام ویژه ای داشته باشند، روشهای خاموش کردن آتش، تفاوت کپسولهای اطفاء حریق، انواع گروه حریق و مواردی از این قبیل است تا در صورت نیاز بتوانند در زمان بروز حوادث با اطلاعات خود میزان خسارات را به حداقل برسانند.

کپسول آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی خیس شده (Wet Chemical)

در صورتی که مبلمان چرمی شما دچار آتش سوزی شد و یا در آشپزخانه روغن های پخت و پز آتش گرفتند می توانید از این کپسول های آتش نشانی استفاده کنید. البته این نکته بسیار بسیار مهم را باید به یاد داشته باشید که استفاده از این کپسول ها در زمان هایی که آتش سوزی الکتریکی باشد و یا گاز های قابل اشتعال دچار آتش سوزی شده باشند، استفاده از این نوع کپسول آتش نشانی می تواند بسیار خطرناک باشد. پس بهتر است که این کپسول ها را در آشپزخانه و کنار گاز و سایر لوازم آشپزی قرار دهید.

خب، امیدواریم که این مطلب اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده باشد و توانسته باشیم که آمادگی شما را در زمان حادثه بالا ببریم.

کپسول های آتش نشانی ابزاری برای اطفاء حریق هستند؛ به گونه‌ای که عدم وجود آنها در اماکن عمومی یا ساختمان ها موجب کاهش امنیت می شود. کپسول های آتش نشانی دارای قطعات مختلفی هستند که فسارسنج یا درجه کپسول از مهمترین قطعات آنها می باشد. فشارسنج ها وظیفه نشان دادن فشار گاز موجود در کپسول های آتش نشانی را دارند. وجود این قطعه در هر کپسولی بسیار مهم بوده و حاکی از سلامت بودن و کارایی کپسول آتش نشانی دارد. اما چرا کپسول های co2 فاقد این فشارسنج هستند؟
مزینانی تولید کننده انواع کپسول های آتش نشانی در کشور می باشد که محصولات خود را به صورت سفارشی نیز تولید و به مشتریان عرضه می نماید.

چرا کپسول های co۲ فاقد مانومتر هستند

سوال های زیادی در این خصوص مطرح می‌شود که چرا کپسول های co2 مجهز به فشارسنج نیستند. همانطور که می دانید فشارسنج ها قطعاتی بسیار مهم و کاربردی در کپسول آتش نشانی می باشند. دلایل ضد و نقیضی در این خصوص مطرح است که در ادامه به چند نمونه آن ها می پردازیم. بسیاری از افراد معتقدند که عدم وجود مانومتر در کپسول های co2 می تواند خطا در نشان دادن میزان گاز موجود در کپسول باشد. طبق استانداردهای سازمان جهانی آتش نشانی پس از هر بار استفاده از کپسول های آتش نشانی پودری و گازی باید آن را شارژ کرد. متاسفانه برخی از مصرف‌کنندگان پس از استفاده از کپسول آتش نشانی به تصور اینکه می توانند برای بار دوم نیز از آن استفاده کنند از شارژ کپسول آتش نشانی غفلت می کنند. امری که می تواند هنگام آتش سوزی خطرات زیادی را گریبان آنها کند.پس برای اینکه فشارسنج ها میزان گاز موجود در کپسول آتش نشانی را به اشتباه نشان دهند از تعبیه آنها بر روی کپسول صرف نظر شده است.
دلیل دوم می تواند ساختار کپسول های co2 باشد. اگر نگاهی به ساختار کپسولهای آتش نشانی گازی بیندازید متوجه خواهد شد که اغلب آنها بسیار بلند بوده و به شکل یک استوانه هستند. به طوری که قسمت پایینی آن از قسمت بالایی آن پهن تر است. دلیل این امر هم افزایش فشار گاز هنگام پرتاب شدن گزارش شده است.
شرکت های سازنده همیشه سعی می‌کنند تا کپسول آتش‌نشانی را بسیار سبک و ساده طراحی کنند. به گونه ای که تنها با کشیدن زبانه فرایند اطفاء حریق صورت پذیرد. زمان شارژ کپسول آتش نشانی CO2 نیز از مواردی است که در مورد این نوع از کپسول بسیار مهم و حیاتی است.

تست فشار در کپسول آتش نشانی

معمولاً قبل از این که از کپسول های آتشنشانی به عنوان یکی از بخش های سیستم اطفا حریق استفاده شود برای اطمینان از وجود فشار کافی باید تست هایی انجام داد.

  • تست وزن کردن کپسول: در این روش ابتدا کارتریج کپسول را از خاموش کننده جدا کرده و آن را وزن می کنیم. در صورتی که بیش از ۱۰ درصد از وزن آن کم شده باشد باید آن را مجدداً شارژ کنیم.
  • روش تست محلول: در این مرحله می بایست مقداری از مواد شیمیایی موجود در سیلندر را با هم ترکیب کرده و مقدار گاز تولید شده آن را محاسبه کرد. اگر مقدار گاز تولید شده طبق استانداردهای تعیین شده باشد، کپسول در حالت آماده باش قرار دارد.
  • روش فشارسنج: در این روش با استفاده از فشارسنج های تعبیه شده در کپسول آتش نشانی می توان مقدار فشار موجود در سیلندر را محاسبه کرد.

کپسول آتش نشانی محفظه ای فولادی‌ است که در آن مواد مختلفی برای اطفاء حریق وجود دارد. این مواد اغلب شامل گاز دی اکسید کربن، کف، پودر، آب و مواد هالوژنه می‌شوند. کپسول های آتش نشانی در واقع به گونه ای ساخته شده اند که تمامی افراد به راحتی بتوانند از آن برای اطفاء حریق استفاده کنند. نحوه استفاده از آنها بسیار راحت است؛ به گونه ای که تنها با فشردن یک اهرم تمامی مواد خاموش کننده به بیرون پرتاب می‌شوند. باید توجه داشت که مواد موجود در محفظه کپسول های آتش نشانی هر آتشی را نمی‌توانند خاموش کنند؛ بنابراین بهتر است در هنگام حریق از افراد خبره کمک بخواهیم.

لزوم رنگبندی متفاوت کپسول های آتش نشانی

اما کپسولهای آتش نشانی دارای رنگ بندی مختلفی هستند به هر حال تفاوت کپسولهای اطفاء حریق در رنگ آن می باشد. این رنگ‌بندی نه برای زیبایی بلکه برای تمایز قائل شدن برای آنها از لحاظ عملکرد و نوع مواد است. رنگ بدنه کپسول های آتش نشانی هر کدام بیانگر مفهوم خاصی هستند. البته این رنگ بندی دارای تفاوت هایی نیز می باشد؛ به گونه‌ای که در کشورهای مختلف مفهوم رنگ‌ها متفاوت است.

شناسایی نوع کپسول آتش نشانی از روی رنگ

 برای اینکه بتوانید مفهوم استاندارد رنگ های کپسول های آتش نشانی را بشناسید، ادامه مطلب را از دست ندهید:

  • کپسول آتش نشانی قرمز رنگ: رنگ قرمز بدنه کپسول های آتش نشانی به معنای آن است که آنها حاوی آب و گاز هستند. به این معنی که مخزن کپسول آتش نشانی برای اطفاء حریق از آب و گاز پر شده است.
  • کپسول آتش نشانی زرد رنگ یا لیمویی: این کپسول دارای کف یا فوم است. این خاموش کننده ها با پرتاب کف به روی آتش مانع از اشتغال آن با اکسیژن میشوند. البته استفاده از آنها اخیراً به دلایل فنی محدود شده است.
  • کپسول آتش نشانی آبی رنگ: کپسول های آبی رنگ دارای پودر و گاز برای خاموش کردن آتش هستند. این کپسول ها در اندازه های مختلفی تولید شده و استفاده از آنها بسیار ساده است.
  • کپسول آتش نشانی مشکی رنگ: کپسول های آتش نشانی مشکی رنگ بهترین عملکرد را در بین سایر کپسول های آتش نشانی به نمایش می‌گذارند. دلیل این امر هم وجود گاز دی اکسید کربن در این کپسول ها می باشد. از مزایای این خاموش کننده ها می‌توان به غیر قابل اشتعال بودن گاز co۲، غیر سمی بودن، خنثی بودن و بدون بو بودن آنها اشاره کرد.
  • کپسول آتش نشانی سبز رنگ: این کپسول ها حاوی مواد هالوژنه بوده و از مواد متان و اتان تشکیل شده‌اند. البته به دلیل اینکه مواد هالوژنه موجود در این خاموش کننده ها موجب آسیب رسیدن به لایه اوزون می شوند، سازمان آتش نشانی جهانی استفاده از آن را ممنوع کرده است. علیرغم ممنوع بودن این خاموش کننده ها اما در مواقع ضروری استفاده از آن ها منعی ندارد. دلیل این امر هم مزیت فوق العاده این خاموش کننده ها نسبت به سایر کپسول های آتش نشانی است؛ به گونه‌ای که وجود متان و اتان موجب میشود تا وزن هالوژنهای موجود حدود ۴ الی ۵۵ برابر از هوا سنگین تر شود. امری که سرعت اطفاء حریق را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
  • برای مطالعه راهنمای خرید کپسول آتش نشانی و راهنمای استفاده از کپسول آتش نشانی می توانید به سایت مزینانی مراجعه کنید.

وجود کپسول های آتش نشانی در تمامی مراکز و ساختمان ها به عنوان مهمترین بخش سیستم اطفا حریق ساختمان ضروری بوده و عدم وجود آنها سطح امنیت مکان ها را کاهش می دهد. به طور استاندارد در هر ساختمان اداری و تجاری در فاصله های ۲۵ تا ۳۰ متری باید یک عدد کپسول آتش نشانی نصب شده باشد. اما باید توجه داشت که هر کپسول آتش نشانی کاربرد محختص به خود را داشته و هر کدام را باید در محل مورد نظر خود نصب کرد. فلسفه کلی استفاده از تجهیزات ایمنی به ویژه کپسول های آتش نشانی این است که باید به راحتی در دسترس باشند و در همان لحظات اولیه مورد استفاده قرار گیرند. کپسول های آتش نشانی از نظر کارکرد و مواد ضد اشتعال به 5 دسته تقسیم می شوند. در ادامه انواع کپسول های آتش نشانی را معرفی می کنیم:

  • خاموش کننده های محتوی آب
  • خاموش کننده های محتوی پودر
  • خاموش کننده های محتوی گاز
  • خاموش کننده های محتوی هالوژنه
  • خاموش کننده های محتوی کف

سوال هایی در این باره مطرح می‌شود که کدام یک از این پنج خاموش کننده بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند. باید گفت که پاسخ به این سوال عملا غیر ممکن است؛ زیرا همانطور که گفتیم هر کدام از این کپسول ها در مکان‌های مختلفی کارآیی مختص به خود را دارند. توجه داشته باشید که شارژ کپسول آتش نشانی باید بطور دوره ای توسط نمایندگی های مجاز تجهیزات آتش نشانی انجام شود. شرکت مزینانی در این زمینه خدمات مختلفی را ارائه می دهد.

موارد مختلف استفاده از کپسول آتش نشانی

  • طبق بیانات سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران هر ماده اشتعال زایی با یک کپسول منحصر به فرد خاموش می شود.
  • برای خاموش کردن انواع جامدات باید از کپسول های آتش نشانی حاوی آب استفاده کرد. به این خاموش کننده ها، خاموش کننده های کلاس A گفته می شود.
  • برای اطفاء حریق خودروهای قابل اشتعال باید از خاموش کننده های پودری استفاده کرد. زیرا این خاموش کننده ها مخصوص اطفاء حریق انواع مایعات نظیر بنزین هستند.
  • برای اطفاء حریق لوازم برقی نظیر مانیتور، رادیو، اسپیکرها و غیره نیز از کپسول های آتشنشانی حاوی گاز co2 استفاده می شود.

برای اینکه به سوال کدام کپسول آتش نشانی بهتر است؟ پاسخ دهیم باید بگوییم که هر کدام از کپسول های آتش نشانی برای یک عمل خاص طراحی شده اند. پس نمی‌توان یک مورد خاص از آنها را به عنوان بهترین کپسول آتش نشانی معرفی کرد.

 

مهمترین فاکتورها در انتخاب صحیح کپسول آتش نشانی

در انتخاب کپسول های آتشنشانی توجه به ده مولفه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مولفه ها عبارتند از:

  1. ظرفیت کپسول آتش نشانی
  2. تعیین نوع ماده کپسول آتش نشانی
  3. مکانیزم عملکرد
  4. شکل ظاهری
  5. زمان تخلیه و میزان طول پرتاب
  6. فشارسنج
  7. جنس بدنه و قدرت تحمل آن در برابر حرارت
  8. توضیحات برچسب بدنه
  9. رنگ بدنه
  10. مهر استاندارد

نکاتی مهم در انتخاب کپسول مناسب برای خودرو

در پاسخ به سوال کدام کپسول آتش نشانی مخصوص خودرو می باشد؟ می توان گفت کپسولی برای خودرو مناسب است که حاوی پودر و گاز باشد. از آن جایی که فضای خودرو نسبتا کوچک است، باید از کپسول های کوچک و سبک استفاده کرد. وزن کپسول های خودرو هرگز نباید بیشتر از 2 کیلوگرم باشد. این کپسول ها به طور استاندارد در مدت زمان 6 الی 10 ثانیه ای تخلیه می‌شوند. از این رو بهتر است برای امنیت بیشتر دو عدد و یا حتی بیشتر را در داخل خودرو نصب کنید.

برای سفارش و خرید انواع کپسول آتشنشانی می توانید پس از مشاوره با کارشناسان فروش سایت مزینانی اقدام به خرید بهترین نوع کپسول بر اساس کاربرد مورد نظر خود نمایید.

کپسول آتش نشانی از ابزار کاربردی و مهم در سیستم اطفا حریق در مکان هایی مثل خانه،اداره، مدرسه و… برای خاموش کردن آتش سوزی های کوچک است. این کپسول ها انواع مختلفی دارند. به طور کلی کپسول های آتشنشانی به دو دسته ی کپسول های عمل کننده براساس کاتریج و کپسول های با مخزن های تحت فشار تقسیم می شوند. انواع کپسول های آتش نشانی عبارتند از:

  • خاموش کننده های آبی
  • خاموش کننده های پودر خشک
  • خاموش کننده های فوم
  • خاموش کننده های دی اکسید کربن

وزن انواع کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی در وزن های بین 1 الی 12 کیلوگرم تولید می‌شوند. این کپسول ها به گونه ای طراحی شده اند که هر فردی بتواند به راحتی آنرا حمل کند. کپسول های با وزن بیشتر (کپسول های چرخ دار و ثابت) نیز برای حمل و نقل آسان روی چرخ هایی قرار می گیرند.

استاندارد وزنی کپسول های دستی آتش نشانی

  • کپسول های پودر و هوا: استاندارد وزنی بین 0.5 کیلوگرم تا 14 کیلوگرم
  • کپسول های گازی و…: استاندارد وزنی بین 1 کیلوگرم تا 12 کیلوگرم

استاندارد وزنی کپسول های ثابت و چرخدار

  • کپسول های بالای 12-14 کیلوگرم یا لیتر

مشخصه های تاثیر گذار در زمان تخلیه کپسول به شرح زیر است:

  • نوع مواد خاموش کننده
  • وزن
  • قدرت پرتاپ
  • فشار کاری
  • وزن یکی از مشخصه های تاثیر گذار بر زمان تخلیه ی کپسول است که می تواند تا یک دقیقه هم طول بکشد.

 

نگهداری و نصب کپسول بر اساس وزن

برای تست سلامت کپسول می توانید وزن آن را اندازه گیری کنید. برای این کار ابتدا کاتریج کپسول را با احتیاط جدا کرده و سپس آنرا وزن می کنیم. اگر بیش از 10 درصد از وزن کپسول کم شده باشد کپسول نیاز به پر شدن دارد.

  • کپسول ها را بر اساس وزن آنها مجاز هستیم تا فاصله ی 1 تا 1.5 متری از سطح زمین نصب کنیم. نصب کپسول باید به گونه ای باشد که اشخاص با قد های متفاوت بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
  • کپسول های کمتر از 18 کیلوگرم یا 40 پوند در ارتفاع 1 متر نصب شوند.
  • کپسول های بیشتر از 18 کیلوگرم یا 40 پوند در ارتفاع 1.5 متر نصب شوند؛ به گونه ای که سر کپسول در این ارتفاع قرار بگیرد.
  • کپسول های متحرک و چرخ دار نیز باید به طور استاندارد در فاصله ی 10 سانتی متری از سطح زمین قرار بگیرند.

نکاتی که در استاندارد نصب کپسول آتش نشانی و نگهداری از آن باید مورد توجه قرار داد عبارت است از:

  • سهولت دسترسی حذف موانع
  • حفظ کپسول از عوامل آسیب و زنگ زدن
  • نزدیک بودن کپسول به درب های ورودی و خروجی
  • توزیع خاموش کننده ها متناسب با سطح پوشش کپسول

سطح پوشش کپسول آتش نشانی: سطح پوشش کپسول عبارت است از مساحت مربعی محاط به دایره ای به شعاع تحت پوشش کپسول. به بیان ساده تر میزان مساحتی که هر کپسول می تواند آتش سوزی در آن محل را اطفاء کند. کپسول های آتش نشانی به میزان سطح پوششی که دارند در فواصلی مناسب نصب می شوند. وزن کپسول هر چه بیشتر باشد سطح پوشش بیشتری دارد. توجه داشته باشید که سطح پوشش کپسول باید به تایید کارشناسان برسد؛ در غیر این صورت خرید آنها هرگز توصیه نمی‌شود.

انواع کپسول های آتش نشانی دستی از دیرباز به عنوان ابزاری حیاتی برای خاموش کردن آتش در اماکن مختلف تعبیه می شوند. این کپسول ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام مزایا و کاربرد مختص به خود را دارند.

دسته بندی انواع خاموش کننده های دستی

کپسول های خاموش کننده دستی در انواع مختلف ذیل طبقه بندی می شوند:

  • خاموش کننده های محتوی گاز
  • خاموش کننده های محتوی آب
  • خاموش کننده های محتوی کف
  • خاموش کننده های محتوی پودر
  • خاموش کننده های محتوی مواد هالوژنه

شما عزیزان می توانید برای تهیه و مشاهده لیست قیمت کپسول آتش نشانی به فروشگاه اینترنتی مزینانی مراجعه کنید.

 

ویژگی های انواع خاموش کننده های دستی

در ادامه قصد داریم تا انواع خاموش کننده های دستی را به طور خلاصه به شما معرفی کنیم:

  • خاموش کننده های محتوی گاز: این خاموش کننده ها حاوی گاز co۲ بوده و از گذشته تا به امروز جزء پرکاربرد ترین دستگاه های اطفاء حریق به شمار می روند. دلیل استفاده از گاز co۲ خواص منحصر به فرد آن است. این خواص عبارتند از: غیر قابل اشتعال بودن، خنثی، بدون بو، هادی جریان الکتریسیته نبودن، غیر سمی و یک و نیم برابر بودن وزن آن نسبت به هوا. مورد آخر باعث می شود تا گاز co۲ سطح آتش را بپوشاند و جایگزین اکسیژن و در نتیجه مانع اشتغال زایی آن با حریق شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این که چرا کپسول CO2 مانومتر ندارد؟ می توانید به بخش مقالات مزینانی مراجعه کنید.
  • خاموش کننده های محتوی آب: این خاموش کننده ها دارای ظرفیتی معادل با ۹ لیتر آب هستند. وجود یک سوپاپ و یک پمپ باعث شده است تا آب با فشار حداکثری به آتش اصابت کند و مانع از ترکیب آن با اکسیژن شود.
  • خاموش کننده های محتوی کف: خاموش کننده های محتوی کف با پرتاب کف ها به روی آتش مانع از اشتعال بیشتر آن با اکسیژن می شوند. به دلیل اشکالات فنی متعدد، استفاده از این خاموش کننده ها هرگز توصیه نشده و در سال های اخیر از رده مصرف خارج شده اند.
  • خاموش کننده های محتوی پودر: خاموش کننده های محتوی پودر دارای پودرهای شیمیایی مختلف جهت خاموش کردن آتش هستند. پودرهای خاموش کننده به دو نوع مختلف تقسیم می شوند. پودر شیمیایی مخصوص فلزات در کلاس D و پودر شیمیایی مخصوص غیر فلزات در کلاس‌های A، B، C. البته پودرهای شیمیایی تنها به دو مورد فوق محدود نشده و دارای انواع مختلفی هستند. رایج ترین کود شیمیایی، پودر معمولی است که پایه آن بی کربنات پتاسیم، بی کربنات سدیم، بی کربنات اوره و پتاسیم کلراید می باشد. در مقابل پودرهای شیمیایی چند منظوره وجود دارند که استفاده از آنها شرایط خاصی را می طلبد. پودرهای فوق هر دو برای اطفاء حریق کلاس های B و C مناسب هستند.
  • خاموش کننده های محتوی مواد هالوژنه: استفاده از خاموش کننده های محتوی مواد هالوژنه به دلیل صدمه زدن به لایه اوزن تا اطلاع ثانوی محدود شده‌اند. مواد تشکیل دهنده این هالوژن ها از متان و اتان بوده که مواد هالوژنه جایگزین هیدروژن در این ترکیبات می‌شوند. این امر موجب می‌شود تا خاصیت اشتعال زایی هیدروژن از بین برود و وزن آنها حدود ۴ الی ۵۵ برابر از هوا سنگین تر شود. امری که موجب می‌شود تا آنها به سرعت روی حریق را پوشانده و از رسیدن آن به اکسیژن جلوگیری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *