شارژ کپسول آتش نشانی

همانطور که حتما می دانید، کپسول های آتش نشانی بعد از مدتی که در اختیار شما بودند و یا بعد از هر بار استفاده باید از نو شارژ شوند. البته در زمان شارژ شدن کپسول آتش نشانی سایر قسمت های کپسول آتش نشانی را بازرسی می کنند تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند. شارژ کپسول های آتش نشانی و بازرسی آن ها نکات کلیدی و استاندارد هایی دارد که در روند کار باید رعایت شود و شما می توانید آن ها را در مطلب نکات مهم در خصوص شارژ کپسول آتش نشانی مطالعه کنید.

در این مطلب ما قصد داریم در خصوص نحوه شارژ کپسول آتش نشانی به صورت عمل صحبت کنیم و سایر پارامتر هایی که در خصوص شارژ کپسول آتش نشانی باید به یاد داشته باشید را به شما یادآوری کنیم. گروه صنعتی مزینانی ارائه دهنده انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق از جمله فایرباکس، کپسول و .. میباشد.

کپسول آتش نشانی را چگونه شارژ می کنند؟

اولین نکته ای که باید در زمان شارژ مجدد کپسول آتش نشانی خود بدانید این است که کپسول آتش نشانی شما چه مدلی است و به اصطلاح از کدام نوع می باشد. در مرحله بعدی موادی که داخل کپسول آتش نشانی باقی مانده اند را باید تخلیه کرد و با مواد جدید پر کرد. البته این کار به همین سادگی که گفتیم نیست و شما نیاز به ابزار هایی مانند پمپ باد و... دارید و در صورتی که شغل شما شارژ کپسول آتش نشانی نباشد، خریداری این دستگاه ها و استفاده از آن ها هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. پس حرکت به صرفه این است که کار را به شرکت هایی بسپارید که تجهیزات و تخصص لازم برای این کار را دارند.

 دستگاه شارژ کپسول آتش نشانی

زمان مناسب برای شارژ کپسول آتش نشانی

اولین نکته ای که در این خصوص باید به یاد داشته باشید این است که بعد از هر بار استفاده بنا بر احتیاط باید کپسول آتش نشانی خود را شارژ کنید. همچنین کپسول های آتش نشانی باید در فاصله های زمانی مشخص برای سرویس دهی به شرکت های سرویس دهی و شارژ کپسول آتش نشانی فرستاده شوند تا یک بار به صورت کامل تخلیه شوند، تمیز کاری شوند و سپس دوباره پر شوند. در این میان اولویت شما برای شارژ کپسول های آتش نشانی، پیشنهاد شرکت سازنده است که روی کپسول آتش نشانی حک شده یا در دفترچه راهنمای آن نوشته شده است.

زمان شارژ کپسول های آتش نشانی معمولا به صورت سالانه است. اما در این میان کپسول های آتش نشانی بیوورسال و CO2 از این برنامه پیروی نمی کنند. کپسول های بیروورسال در صورتی که مورد استفاده قرار نگیرند می توانند تا 5 سال توانایی اطفاء حریق خود را حفظ کند و همچنین کپسول های آتش نشانی CO2 در صورتی که مورد استفاده قرار نگیرند می توانند هر دو سال یک بار شارژ شوند. اما این موضوع را به یاد داشته باشید که اگر حتی یک بار از این کپسول های آتش نشانی استفاده کرده باشید، باید آن ها را شارژ کنید. در غیر این صورت در زمان حادثه آتش سوزی ممکن است که دچار مشکل شوید.

 شارژ کپسول های آتش نشانی Co2

بازرسی کپسول های آتش نشانی به چه صورت انجام می شود؟

بازرسی کپسول های آتش نشانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند جان و مال شما را از آتش سوزی نجات دهد. پس باید برای بالابردن آمادگی خود در برابر آتش سوزی باید حتما هر چند وقت یک بار حتما بازرسی کپسول آتش نشانی را انجام دهید. در ادامه این قسمت بازه های زمانی پیشنهادی برای بازرسی کپسول آتش نشانی را در اختیار شما قرار می دهیم.

بازرسی و آزمون سالیانه کپسول آتش نشانی

زمان مناسب بازرسی و شارژ کپسول آتش نشانی به جز CO2 و بیوورسال یکساله می باشد و باید هر سال تحت آزمایش هیدرواستاتیکی قرار بگیرند تا از سالم بودن و مقاوم بودن سیلندر آتش نشانی در برابر فشار اطمیمنان حاصل شود. کپسول های آتش نشانی CO2 باید هر دو سال یک بار و کپسول های آتش نشانی بیورسال باید هر 5 سال در صورت عدم استفاده این تست را انجام دهند.

بازرسی 6 ماهه کپسول آتش نشانی

در این نوع بازرسی یکی از کپسول های آتش نشانی را به صورت آزمایشی برای اطافاء حریق استفاده می کنند و عملکرد آن را بررسی می کنند. همچنین در صورتی که کپسول آتش نشانی 10 درصد وزنش کم شده باشد، باید مجددا شارژ شود و تست هیدرواستاتیک روی آن انجام شود.

بازرسی ماهانه کپسول آتش نشانی

این بازرسی به راحتی و توسط خود شما انجام می شود. در این بازرسی شما درجه بندی یا همان آمپر کپسول آتش نشانی را بررسی می کنید و در صورتی که از کپسول های آتش نشانی پودرو و گاز استفاده می کنید حتما به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از کلوخه شدن و ته نشین شدن مواد داخل آن حتما باید کپسول آتش نشانی را برعکس کنید.
همچنین به یاد داشته باشید که اهرم، شیلنگ، سر لوله و بقیه قسمت ها را چک کنید تا مبادا حشره ها در آن نفوظ کرده باشند و باعث اختلال در عملکرد آن شوند.

بازرسی و شارژ کپسول آتش نشانی

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد و به شما کمک کند تا بتوانید همیشه کپسول های آتش نشانی سالم و آماده به کار داشته باشید.

سئو و بهینه سازی توسط تهران لرن

نوشتن دیدگاه