محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی

سیستم آب رسانی آتش نشانی امروزه یکی از قسمت های اصلی برای تامین امنیت هر ساختمان در برابر آتش سوزی است و وظیفه آن رساندن آب به جعبه های آتش نشانی، اسپرینکلر ها و... است تا اطفاء حریق به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام گیرد. یکی از بخش های بسیار مهم در سیستم آبرسانی اطفاء حریق ساختمان ها منابع ذخیره آب و مخازن اضطراری آب است که در ادامه در خصوص این تجهیزات بیشتر صحبت می کنیم و در خصوص اینکه چطور حجم مخزن آب ذخیره آتش نشانی را محاسبه کنید راهکارهایی را در اختیار شما قرار می دهیم. گروه صنعتی مزینانی ارائه دهنده انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق از جمله جعبه آتش نشانی، کپسول و .. میباشد.

 

مخزن ذخیره آب آتش نشانی

قبل از اینکه به سراغ محاسبه حجم مخزن ذخیر آب آتش نشانی بروید باید در خصوص عملکرد، تجهیزات جانبی، جنس و ظرفیت های مخازن مختلف تحقیق کنید. اما نکته ای که قبل از همه این موارد باید در نظر داشته باشید این است که آیا ابعاد مخرنی که قصد خرید آن را دارید با فضای شما همخوانی دارد یا خیر، همچنین داشتن امکاناتی مانند شناور یکی از مواردی است که در زمان خرید باید به آن ها توجه کنید.

 

طرز کار مخزن ذخیره آب آتش نشانی

طرزکار مخزن ذخیره برای تامین آب آتش نشانی بسیار ساده است و فقط کافی است که ورودی مخزن خود را به مسیر آب ورودی از کنتور وصل کنید و خروجی مخزن را به ورودی سیستم لوله کشی اطفاء حریق وصل کنید تا این سیستم به کار بیافتد.

 تانکر و مخزن آتش نشانی استوانه ای فایبر گلاس

انواع مخزن ذخیره آب آتش نشانی

از آنجایی که مخزن های آب آتش نشانی در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شوند آن را از نظر شکل ظاهری به دو دسته مکعب مستطیلی و استوانه ای تقسیم می کنند که با توجه به فضای مورد نظرتان می توانید تانکر یا همان مخزن ذخیره آب آتش نشانی مورد نیازتان را خریداری کنید.

 

جنس مناسب برای مخزن ذخیره آب آتش نشانی چه چیزی است؟

بهترین جنس برای ساخت منابع ذخیره آب آتش نشانی ورق های گالوانیزه است، از طرفی علاوه بر این که جنس ورق ها باید مرغوب باشد، تمام جوشکاری ها نیز باید با کیفیت بالا انجام شود و در مراحل پایانی نظارت کامل روی کیفیت مخزن انجام شده و آزمایش هایی که برای اطمینان از سالم بودن آن هاست باید اجرا شوند. در ضمن ضخامت ورق های انجام شده قانونا باید با توجه به آزمایش هایی که روی آب انجام می شود انجام شود و در پایان بدانید که بهترین گزینه برای شما استفاده از ورق های گالوانیزه گرم است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و می توانند گزینه های بسیار خوبی برای شما باشند.

 

ظرفیت مخزن ذخیره آب آتش نشانی باید چقدر باشد؟

ظرفیت مخزن آتش نشانی به مقدار آبی می گویند که در مخزن تا زیر شناور قرار دارد. ظرفیت منابع ذخیره آب آتش نشانی دارای ظرفیت هایی بین 2000 تا 50000 لیتر هستند و اینکه مخزن با چه ظرفیتی خریداری کنید به نظر کارشناس آتش نشانی بستگی دارد.

روش محاسبه ظرفیت مخزن آتش نشانی

نحوه محاسبه ظرفیت حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی

برای این کار ابتدا باید دبی موتور پمپاژ آب را به دست بیاورید و سپس سراغ محاسبه حجم مخزن بروید، البته نیازی نیست نگران نحوه محاسبه دبی پمپ ها باشید، چون روی بیشتر آن ها دبی آب را نوشته و این کار شما را راحت می کند. فقط کافیست که دبی آب خروجی موتور پمپ را در تعداد جعبه های آتش نشانی ضرب کنید تا به راحتی ظرفیت مورد نیاز برای مخزن آب آتش نشانی را بر حسب گالن به دست بیاورید.

 

فرمول محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی

Q=50*N

در فرمول بالا منظور از N تعداد جعبه های آتش نشانی موجود در ساختمان است که به مخزن وصل خواهند شد.
Q در این فرمول نشان دهنده حجم کل مخزن می باشد و عدد 50 میزان دبی فرضی موتور پمپاژ است که شما باید به جای دبی موتور پمپاژ مورد نظر خود را قرار دهید.

در پایان این موضوع را به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از راکد ماندن آب درون مخزن شما می توانید از آب درون آن به عنوان آب شرب نیز استفاده کنید.

نوشتن دیدگاه