فشار تست لوله آتش نشانی

سیستم های آبرسانی برای اطفاء حریق، شیلنگ های آتش نشانی، اتصالات و شیرها باید بعد از نصب یه به طور کلی بعد از مدتی مورد آزمایش و تست قرار بگیرند تا از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل شود. این کار باعث می شود که در شرایط بحرانی شما از سالم بودن تجهیزات اطفاء حریق خود اطمینان حاصل کرده باشید و به مشکل خاصی برنخورید. در ادامه این مطلب از گروه مزینانی در خصوص تست فشار لوله آتش نشانی و شیلنگ آتش نشانی با هم صحبت می کنیم و نکاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار می دهیم.

 

تست فشار لوله آتش نشانی

در این قسمت استاندارد ها فشار تست ها و نکات مهمی که در این خصوص باید بدانید را برایتان بازگو می کنیم:

  • لوله اصلی تامین آب آتش نشانی باید از بلندترین قسمت ساختمان (بام) تا پایین ترین قسمت ساختمان (روی فونداسیون) کشیده شده باشد و از بالا به منبع آب و از پایین به آب شهر وصل شده باشد. قدرت تامین این منابع باید به گونه ای باشند که بتوانند به مدت 10 دقیقه تا رسیدن نیروهای متخصص آتش نشانی، آتش سوزی را کنترل کنند. فشاری که در تست حالت کاری عادی باید در سر شیلنگ های آتش نشانی و نازل ها باشد حداقل 3 اتمسفر می باشد.
  • برای تست فشار سیستم لوله کشی آتش نشانی ساختمان به این صورت عمل می کنند که کل وسایلی که با فشار آب درگیر هستند باید بتوانند به طور تقریبی 24 الی 48 ساعت فشار ثابت 2 بار را تحمل کنند.
  • برای مجتمع های تجاری، اداری، صنعتی و مسکونی باید هیدرانت یا همان شیر ایستاده آتش نشانی زیر نظر کارشناس نصب شود.
  • در صورتی که ساختمان شما مجهز به اسپرینکلر است، همین تست باید برای سنجش فشار قابل تحمل آن ها انجام شود و علاوه بر آن باید عملکرد آن ها را نیز مورد بررسی قرار دهید.
  • سیستم لوله کشی آب آتش نشانی باید مورد تایید کارشناسان سازمان آتش نشانی باشد.

علاوه بر این تست روی لوله های آتش نشانی باید یک سری تست روی شیلنگ های آتش نشانی انجام شود تا از صحت و سلامت آن ها اطمینان حاصل شود و در شرایط اضطراری با اطمینان خاطر از آن ها استفاده کنیم.

 

نحوه انجام تست فشار روی شیلنگ آتش نشانی

تست هایی که روی شینلگ های آتش نشانی انجام می شوند به این صورت می باشد که در کارخانه های تولید کنند شیلنگ آتش نشانی یک تکه از شیلنگ تولید شده را به صورت تصادفی مورد تست فشار قرار می دهند این تست فشار به دو صورت انجام می شود که در ادامه آن ها را با هم بررسی می کنیم:

تست فشار شیلنگ آتش نشانی

تست فشار در شرایط کاری

این تست به این منظور انجام می شود تا توانایی تحمل فشار را در شرایطی که معمولا شیلنگ در زمان استفاده قرار دارد مورد آزمایش قرار دهد. برای این کار ابتدا شیلنگ آتش نشانی مورد آزمایش خود را برداشته و یک فشار سنج به آن وصل می کنیم و شیلنگ را پر آب می کنیم تا به قول معروف هواگیری شود. سپس فشار آب در شیلنگ را بالا می بریم تا درجه فشار سنج به 20 بار برسد. سپس یک فشار بیرونی روی شیلنگ وارد می کنیم تا ببینیم در چنین شرایطی عملکرد خوبی دارد یا خیر. برای این کار می توانید با یک خودرو از روی شیلنگ رد شوید و فشار آب داخل شیلنگ که روی 20 بار ثابت شده است نباید تغییری داشته شود.

 

تست تخریب شیلنگ آتش نشانی

برای انجام این تست شما یک متر از شیلنگ آتش نشانی را پلمپ می کنید و از طرف دیگر آب را به داخل آن پمپاژ می کنید تا هوای اضافی داخل آن تخلیه شود. سپس فشار آب را تا جایی بالا می برید که باعث تخریب و ترکیدن شیلنگ شود؛ شیلنگی مناسب است که بتواند فشاری بیش از 45 بار را تحمل کند. همچنین در مورد این تست باید این نکته را به یاد داشته باشید که شیلنگ مورد آزمایش را درون یک محفظه بسته قرار دهید تا در زمان ترکیدن مشکل خاصی برای شما بوجود نیاید. گروه صنعتی مزینانی ارائه دهنده انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق از جمله جعبه آتش نشانی، کپسول و .. میباشد.

نوشتن دیدگاه