انواع خاموش کننده های دستی

انواع کپسول های آتش نشانی دستی از دیرباز به عنوان ابزاری حیاتی برای خاموش کردن آتش در اماکن مختلف تعبیه می شوند. این کپسول ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام مزایا و کاربرد مختص به خود را دارند. 

دسته بندی انواع خاموش کننده های دستی

کپسول های خاموش کننده دستی در انواع مختلف ذیل طبقه بندی می شوند:

  • خاموش کننده های محتوی گاز
  • خاموش کننده های محتوی آب
  • خاموش کننده های محتوی کف
  • خاموش کننده های محتوی پودر
  • خاموش کننده های محتوی مواد هالوژنه

شما عزیزان می توانید برای تهیه و مشاهده لیست قیمت کپسول آتش نشانی به فروشگاه اینترنتی مزینانی مراجعه کنید.

دسته بندی انواع خاموش کننده های دستی

ویژگی های انواع خاموش کننده های دستی

در ادامه قصد داریم تا انواع خاموش کننده های دستی را به طور خلاصه به شما معرفی کنیم:

  • خاموش کننده های محتوی گاز: این خاموش کننده ها حاوی گاز co۲ بوده و از گذشته تا به امروز جزء پرکاربرد ترین دستگاه های اطفاء حریق به شمار می روند. دلیل استفاده از گاز co۲ خواص منحصر به فرد آن است. این خواص عبارتند از: غیر قابل اشتعال بودن، خنثی، بدون بو، هادی جریان الکتریسیته نبودن، غیر سمی و یک و نیم برابر بودن وزن آن نسبت به هوا. مورد آخر باعث می شود تا گاز co۲ سطح آتش را بپوشاند و جایگزین اکسیژن و در نتیجه مانع اشتغال زایی آن با حریق شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این که چرا کپسول CO2 مانومتر ندارد؟ می توانید به بخش مقالات مزینانی مراجعه کنید.
  • خاموش کننده های محتوی آب: این خاموش کننده ها دارای ظرفیتی معادل با ۹ لیتر آب هستند. وجود یک سوپاپ و یک پمپ باعث شده است تا آب با فشار حداکثری به آتش اصابت کند و مانع از ترکیب آن با اکسیژن شود.
  • خاموش کننده های محتوی کف: خاموش کننده های محتوی کف با پرتاب کف ها به روی آتش مانع از اشتعال بیشتر آن با اکسیژن می شوند. به دلیل اشکالات فنی متعدد، استفاده از این خاموش کننده ها هرگز توصیه نشده و در سال های اخیر از رده مصرف خارج شده اند.
  • خاموش کننده های محتوی پودر: خاموش کننده های محتوی پودر دارای پودرهای شیمیایی مختلف جهت خاموش کردن آتش هستند. پودرهای خاموش کننده به دو نوع مختلف تقسیم می شوند. پودر شیمیایی مخصوص فلزات در کلاس D و پودر شیمیایی مخصوص غیر فلزات در کلاس‌های A، B، C. البته پودرهای شیمیایی تنها به دو مورد فوق محدود نشده و دارای انواع مختلفی هستند. رایج ترین کود شیمیایی، پودر معمولی است که پایه آن بی کربنات پتاسیم، بی کربنات سدیم، بی کربنات اوره و پتاسیم کلراید می باشد. در مقابل پودرهای شیمیایی چند منظوره وجود دارند که استفاده از آنها شرایط خاصی را می طلبد. پودرهای فوق هر دو برای اطفاء حریق کلاس های B و C مناسب هستند.
  • خاموش کننده های محتوی مواد هالوژنه: استفاده از خاموش کننده های محتوی مواد هالوژنه به دلیل صدمه زدن به لایه اوزن تا اطلاع ثانوی محدود شده‌اند. مواد تشکیل دهنده این هالوژن ها از متان و اتان بوده که مواد هالوژنه جایگزین هیدروژن در این ترکیبات می‌شوند. این امر موجب می‌شود تا خاصیت اشتعال زایی هیدروژن از بین برود و وزن آنها حدود ۴ الی ۵۵ برابر از هوا سنگین تر شود. امری که موجب می‌شود تا آنها به سرعت روی حریق را پوشانده و از رسیدن آن به اکسیژن جلوگیری کنند.
نوشتن دیدگاه