کدام کپسول آتش نشانی بهتر است

وجود کپسول های آتش نشانی در تمامی مراکز و ساختمان ها به عنوان مهمترین بخش سیستم اطفا حریق ساختمان ضروری بوده و عدم وجود آنها سطح امنیت مکان ها را کاهش می دهد. به طور استاندارد در هر ساختمان اداری و تجاری در فاصله های ۲۵ تا ۳۰ متری باید یک عدد کپسول آتش نشانی نصب شده باشد. اما باید توجه داشت که هر کپسول آتش نشانی کاربرد محختص به خود را داشته و هر کدام را باید در محل مورد نظر خود نصب کرد. فلسفه کلی استفاده از تجهیزات ایمنی به ویژه کپسول های آتش نشانی این است که باید به راحتی در دسترس باشند و در همان لحظات اولیه مورد استفاده قرار گیرند. کپسول های آتش نشانی از نظر کارکرد و مواد ضد اشتعال به 5 دسته تقسیم می شوند. در ادامه انواع کپسول های آتش نشانی را معرفی می کنیم:

  • خاموش کننده های محتوی آب
  • خاموش کننده های محتوی پودر
  • خاموش کننده های محتوی گاز
  • خاموش کننده های محتوی هالوژنه
  • خاموش کننده های محتوی کف

سوال هایی در این باره مطرح می‌شود که کدام یک از این پنج خاموش کننده بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند. باید گفت که پاسخ به این سوال عملا غیر ممکن است؛ زیرا همانطور که گفتیم هر کدام از این کپسول ها در مکان‌های مختلفی کارآیی مختص به خود را دارند. توجه داشته باشید که شارژ کپسول آتش نشانی باید بطور دوره ای توسط نمایندگی های مجاز تجهیزات آتش نشانی انجام شود. شرکت مزینانی در این زمینه خدمات مختلفی را ارائه می دهد.

موارد مختلف استفاده از کپسول آتش نشانی

  • طبق بیانات سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران هر ماده اشتعال زایی با یک کپسول منحصر به فرد خاموش می شود.
  • برای خاموش کردن انواع جامدات باید از کپسول های آتش نشانی حاوی آب استفاده کرد. به این خاموش کننده ها، خاموش کننده های کلاس A گفته می شود.
  • برای اطفاء حریق خودروهای قابل اشتعال باید از خاموش کننده های پودری استفاده کرد. زیرا این خاموش کننده ها مخصوص اطفاء حریق انواع مایعات نظیر بنزین هستند.
  • برای اطفاء حریق لوازم برقی نظیر مانیتور، رادیو، اسپیکرها و غیره نیز از کپسول های آتشنشانی حاوی گاز co2 استفاده می شود.

برای اینکه به سوال کدام کپسول آتش نشانی بهتر است؟ پاسخ دهیم باید بگوییم که هر کدام از کپسول های آتش نشانی برای یک عمل خاص طراحی شده اند. پس نمی‌توان یک مورد خاص از آنها را به عنوان بهترین کپسول آتش نشانی معرفی کرد.

موارد مختلف استفاده از کپسول آتش نشانی

مهمترین فاکتورها در انتخاب صحیح کپسول آتش نشانی

در انتخاب کپسول های آتشنشانی توجه به ده مولفه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مولفه ها عبارتند از:

  1. ظرفیت کپسول آتش نشانی
  2. تعیین نوع ماده کپسول آتش نشانی
  3. مکانیزم عملکرد
  4. شکل ظاهری
  5. زمان تخلیه و میزان طول پرتاب
  6. فشارسنج
  7. جنس بدنه و قدرت تحمل آن در برابر حرارت
  8. توضیحات برچسب بدنه
  9. رنگ بدنه
  10. مهر استاندارد

نکاتی مهم در انتخاب کپسول مناسب برای خودرو

در پاسخ به سوال کدام کپسول آتش نشانی مخصوص خودرو می باشد؟ می توان گفت کپسولی برای خودرو مناسب است که حاوی پودر و گاز باشد. از آن جایی که فضای خودرو نسبتا کوچک است، باید از کپسول های کوچک و سبک استفاده کرد. وزن کپسول های خودرو هرگز نباید بیشتر از 2 کیلوگرم باشد. این کپسول ها به طور استاندارد در مدت زمان 6 الی 10 ثانیه ای تخلیه می‌شوند. از این رو بهتر است برای امنیت بیشتر دو عدد و یا حتی بیشتر را در داخل خودرو نصب کنید.

برای سفارش و خرید انواع کپسول آتشنشانی می توانید پس از مشاوره با کارشناسان فروش سایت مزینانی اقدام به خرید بهترین نوع کپسول بر اساس کاربرد مورد نظر خود نمایید.

نوشتن دیدگاه