چرا کپسول co2 مانومتر ندارد

کپسول های آتش نشانی ابزاری برای اطفاء حریق هستند؛ به گونه‌ای که عدم وجود آنها در اماکن عمومی یا ساختمان ها موجب کاهش امنیت می شود. کپسول های آتش نشانی دارای قطعات مختلفی هستند که فسارسنج یا درجه کپسول از مهمترین قطعات آنها می باشد. فشارسنج ها وظیفه نشان دادن فشار گاز موجود در کپسول های آتش نشانی را دارند. وجود این قطعه در هر کپسولی بسیار مهم بوده و حاکی از سلامت بودن و کارایی کپسول آتش نشانی دارد. اما چرا کپسول های co2 فاقد این فشارسنج هستند؟
مزینانی تولید کننده انواع کپسول های آتش نشانی در کشور می باشد که محصولات خود را به صورت سفارشی نیز تولید و به مشتریان عرضه می نماید.

چرا کپسول های co۲ فاقد مانومتر هستند

سوال های زیادی در این خصوص مطرح می‌شود که چرا کپسول های co2 مجهز به فشارسنج نیستند. همانطور که می دانید فشارسنج ها قطعاتی بسیار مهم و کاربردی در کپسول آتش نشانی می باشند. دلایل ضد و نقیضی در این خصوص مطرح است که در ادامه به چند نمونه آن ها می پردازیم. بسیاری از افراد معتقدند که عدم وجود مانومتر در کپسول های co2 می تواند خطا در نشان دادن میزان گاز موجود در کپسول باشد. طبق استانداردهای سازمان جهانی آتش نشانی پس از هر بار استفاده از کپسول های آتش نشانی پودری و گازی باید آن را شارژ کرد. متاسفانه برخی از مصرف‌کنندگان پس از استفاده از کپسول آتش نشانی به تصور اینکه می توانند برای بار دوم نیز از آن استفاده کنند از شارژ کپسول آتش نشانی غفلت می کنند. امری که می تواند هنگام آتش سوزی خطرات زیادی را گریبان آنها کند.پس برای اینکه فشارسنج ها میزان گاز موجود در کپسول آتش نشانی را به اشتباه نشان دهند از تعبیه آنها بر روی کپسول صرف نظر شده است.
دلیل دوم می تواند ساختار کپسول های co2 باشد. اگر نگاهی به ساختار کپسولهای آتش نشانی گازی بیندازید متوجه خواهد شد که اغلب آنها بسیار بلند بوده و به شکل یک استوانه هستند. به طوری که قسمت پایینی آن از قسمت بالایی آن پهن تر است. دلیل این امر هم افزایش فشار گاز هنگام پرتاب شدن گزارش شده است.
شرکت های سازنده همیشه سعی می‌کنند تا کپسول آتش‌نشانی را بسیار سبک و ساده طراحی کنند. به گونه ای که تنها با کشیدن زبانه فرایند اطفاء حریق صورت پذیرد. زمان شارژ کپسول آتش نشانی CO2 نیز از مواردی است که در مورد این نوع از کپسول بسیار مهم و حیاتی است.

چرا کپسولهای co۲ فاقد مانومتر هستند

تست فشار در کپسول آتش نشانی

معمولاً قبل از این که از کپسول های آتشنشانی به عنوان یکی از بخش های سیستم اطفا حریق استفاده شود برای اطمینان از وجود فشار کافی باید تست هایی انجام داد. 

  • تست وزن کردن کپسول: در این روش ابتدا کارتریج کپسول را از خاموش کننده جدا کرده و آن را وزن می کنیم. در صورتی که بیش از ۱۰ درصد از وزن آن کم شده باشد باید آن را مجدداً شارژ کنیم.
  • روش تست محلول: در این مرحله می بایست مقداری از مواد شیمیایی موجود در سیلندر را با هم ترکیب کرده و مقدار گاز تولید شده آن را محاسبه کرد. اگر مقدار گاز تولید شده طبق استانداردهای تعیین شده باشد، کپسول در حالت آماده باش قرار دارد.
  • روش فشارسنج: در این روش با استفاده از فشارسنج های تعبیه شده در کپسول آتش نشانی می توان مقدار فشار موجود در سیلندر را محاسبه کرد.
نوشتن دیدگاه