رنگ کپسول های آتش نشانی

کپسول آتش نشانی محفظه ای فولادی‌ است که در آن مواد مختلفی برای اطفاء حریق وجود دارد. این مواد اغلب شامل گاز دی اکسید کربن، کف، پودر، آب و مواد هالوژنه می‌شوند. کپسول های آتش نشانی در واقع به گونه ای ساخته شده اند که تمامی افراد به راحتی بتوانند از آن برای اطفاء حریق استفاده کنند. نحوه استفاده از آنها بسیار راحت است؛ به گونه ای که تنها با فشردن یک اهرم تمامی مواد خاموش کننده به بیرون پرتاب می‌شوند. باید توجه داشت که مواد موجود در محفظه کپسول های آتش نشانی هر آتشی را نمی‌توانند خاموش کنند؛ بنابراین بهتر است در هنگام حریق از افراد خبره کمک بخواهیم.

لزوم رنگبندی متفاوت کپسول های آتش نشانی

اما کپسولهای آتش نشانی دارای رنگ بندی مختلفی هستند به هر حال تفاوت کپسولهای اطفاء حریق در رنگ آن می باشد. این رنگ‌بندی نه برای زیبایی بلکه برای تمایز قائل شدن برای آنها از لحاظ عملکرد و نوع مواد است. رنگ بدنه کپسول های آتش نشانی هر کدام بیانگر مفهوم خاصی هستند. البته این رنگ بندی دارای تفاوت هایی نیز می باشد؛ به گونه‌ای که در کشورهای مختلف مفهوم رنگ‌ها متفاوت است.

لزوم رنگبندی متفاوت کپسول های آتش نشانی

شناسایی نوع کپسول آتش نشانی از روی رنگ

 برای اینکه بتوانید مفهوم استاندارد رنگ های کپسول های آتش نشانی را بشناسید، ادامه مطلب را از دست ندهید:

  • کپسول آتش نشانی قرمز رنگ: رنگ قرمز بدنه کپسول های آتش نشانی به معنای آن است که آنها حاوی آب و گاز هستند. به این معنی که مخزن کپسول آتش نشانی برای اطفاء حریق از آب و گاز پر شده است.
  • کپسول آتش نشانی زرد رنگ یا لیمویی: این کپسول دارای کف یا فوم است. این خاموش کننده ها با پرتاب کف به روی آتش مانع از اشتغال آن با اکسیژن میشوند. البته استفاده از آنها اخیراً به دلایل فنی محدود شده است.
  • کپسول آتش نشانی آبی رنگ: کپسول های آبی رنگ دارای پودر و گاز برای خاموش کردن آتش هستند. این کپسول ها در اندازه های مختلفی تولید شده و استفاده از آنها بسیار ساده است.
  • کپسول آتش نشانی مشکی رنگ: کپسول های آتش نشانی مشکی رنگ بهترین عملکرد را در بین سایر کپسول های آتش نشانی به نمایش می‌گذارند. دلیل این امر هم وجود گاز دی اکسید کربن در این کپسول ها می باشد. از مزایای این خاموش کننده ها می‌توان به غیر قابل اشتعال بودن گاز co۲، غیر سمی بودن، خنثی بودن و بدون بو بودن آنها اشاره کرد.
  • کپسول آتش نشانی سبز رنگ: این کپسول ها حاوی مواد هالوژنه بوده و از مواد متان و اتان تشکیل شده‌اند. البته به دلیل اینکه مواد هالوژنه موجود در این خاموش کننده ها موجب آسیب رسیدن به لایه اوزون می شوند، سازمان آتش نشانی جهانی استفاده از آن را ممنوع کرده است. علیرغم ممنوع بودن این خاموش کننده ها اما در مواقع ضروری استفاده از آن ها منعی ندارد. دلیل این امر هم مزیت فوق العاده این خاموش کننده ها نسبت به سایر کپسول های آتش نشانی است؛ به گونه‌ای که وجود متان و اتان موجب میشود تا وزن هالوژنهای موجود حدود ۴ الی ۵۵ برابر از هوا سنگین تر شود. امری که سرعت اطفاء حریق را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
  • برای مطالعه راهنمای خرید کپسول آتش نشانی و راهنمای استفاده از کپسول آتش نشانی می توانید به سایت مزینانی مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه