محاسبات هیدرولیکی اسپرینکلر

محاسبات هیدرولیکی اسپرینکلر باعث می‌شود تا افراد از عملکرد سیستم اطفاء حریق خود اطمینان کامل را داشته باشند. این محاسبات با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته و استاندارد صنعتی انجام می شود. محاسبات هیدرولیکی سیستم های اطفاء حریق با توجه به نوع کاربری ساختمان انجام می شوند. چرا که هر ساختمان از لحاظ میزان امنیت و خطر در درجات متفاوتی قرار دارد. اولین گام در محاسبات هیدرولیکی سیستم اسپرینکلر تعیین مقدار پوشش سطح هر اسپرینکلر می باشد. قدم بعدی انتخاب نوع نازل و رنگ حباب است. این دو مولفه نشانگر دمای عملکرد اسپرینکلر هستند. در آخرین گام باید قطر لوله ها را محاسبه کرد.

محاسبات دبی پمپ اسپرینکلر

دبی پمپ اسپرینکلر بر اساس میزان خطر آتش سوزی در هر محیط تعیین می شود. دبی پمپ اسپرینکلر همان پمپ آبپاش است که هنگام آتش سوزی فعال می شود. بنابراین در محاسبه و تعیین زمان فعال شدن این پمپ باید نهایت دقت را به خرج داد. به طور کلی مکان‌های مختلف از لحاظ احتمال خطر آتش سوزی به سه دسته کم خطر، معمولی و پرخطر تقسیم می‌شوند. برای اطلاع از قیمت سیستم اطفا حریق و انواع سیستم اسپرینکلر می توانید با گروه مزینانی در ارتباط باشید.

  • مکان های کم خطر: مکان هایی نظیر موزه‌ها، مساجد، بیمارستان‌ها، مکان‌های آموزشی، تئاترها، دفاتر، رستوران، منازل و غیره جزو مکان های غیر صنعتی هستند که میزان احتمال آتش‌سوزی در آنها بسیار کم است. دلیل این امر هم عدم وجود مواد اشتعال زا و صنعتی در این مکان ها می باشد.
  • مکان های معمولی: مکان های معمولی از نظر احتمال آتش سوزی شامل مراکز تجاری و صنعتی می شوند که از نظر داشتن مواد اشتعال زا در سطح معمولی و متوسط قرار دارند. به طور مثال کارخانجات کاغذ سازی و نانوایی ها در ردیف مکان هایی با خطر معمولی قرار می‌گیرند.
  • مکان های پر خطر: مکان های پرخطر شامل مکان های تجاری و صنعتی می شوند که مواد اشتعال زا در آنجا بسیار زیاد است. این مکان ها شامل پتروشیمی ها، کارخانه های تولید مواد شوینده و غیره می شوند.

نحوه محاسبه بوستر پمپ اسپرینکلر

در طراحی سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر توجه به بوستر پمپ بسیار اهمیت دارد. بوستر پمپ شامل دو پارامتر دبی و هد می شود. حدود ۳۰ درصد آب مورد نیاز اسپرینکلر ها به دبی اختصاص می یابد. برای به دست آوردن مقدار هد مورد نیاز از فرمول زیر استفاده می کنیم.

فشار مورد نیاز پشت اسپرینکلر + فشار ناشی از افت مسیر و اتصالات + فشار ناشی از ارتفاع ساختمان = فشار کل مورد نیاز

بهتر است برای محافظت و بهتر شدن ساختمان از درب ضد حریق استفاده شود. همچنین برای زیبایی کار و نمای بهتر ساختمان می‌توان از اسپرینکلر های مخفی نیز استفاده کرد.

 بوستر پمپ اسپرینکلر

محاسبه قطر لوله در سیستم اسپرینکلر

برای محسابه کردن قطر لوله ها در سیستم اسپرینکلر روش های مختلفی وجود دارد. اما با توجه به تجربه و محاسبات انجام شده توسط کارشناسان، می توان قطر لوله را بر اساس تعداد اسپرینکلرها محاسبه کرد. به طور مثال:

  • برای ۲ عدد اسپرینکلر: قطری معادل یک اینچ نیاز است.
  • برای ۳ عدد اسپرینکلر: قطری معادل با ۱۱٫۴ اینچ
  • برای ۵ عدد اسپرینکلر: قطری معادل با ۱۱/۲ اینچ
  • برای ۱۰ عدد اسپرینکلر: قطری معادل با ۲ اینچ

قطر لوله ها هم در محیط پر خطر و هم در محیط کم خطر مناسب می باشد.

نوشتن دیدگاه