جعبه آتش نشانی یکی از تجهیزات ضروری در ساختمان های چند طبقه و به طور کلی مکان های صنعتی و تولیدی است که به آن جعبه F گفته می شود. وجود این نوع جعبه در مواقع خطر و آتش سوزی مانع از گسترش آتش می شود و به اطفاء حریق کمک می کند. در این نوشتار می خواهیم به بررسی دیتیل جعبه آتش نشانی بپردازیم و ویژگی های مختلف جعبه های آتش نشانی را با هم بررسی کنیم.

آشنایی با جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی یکی از موثر ترین و کاربردی ترین تجهیزات اطفاء حریق است که در محیط های مسکونی، تجاری، تولیدی و صنعتی به کار می رود. مهم ترین کاربرد جعبه آتش این است که به کمک آن می توان تا زمان رسیدن نیرو های آتش نشانی بخش زیادی از آتش را اطفاء نموده و از گسترش آن جلوگیری کرد. علاوه بر این ها، تجهیزات جعبه آتش می تواند مورد استفاده ی آتش نشانان قرار گرفته و به آن ها کمک کند.

آشنایی با جعبه آتش نشانی 

دیتیل جعبه آتش نشانی و نحوه نصب آن

یکی از موارد مطرح در دیتیل جعبه آتش نشانی محل نصب آن است. جعبه ی آتش نشانی معمولا در ارتفاع ۱۳۰ سانتی متر از کف نصب می شود. محل نصب هم باید به گونه ای باشد که در معرض دید عموم مردم قرار داشته باشد و دسترسی به آن به سهولت امکان پذیر باشد. محل نصب جعبه های آتش نشانی معمولا در پاگرد ها، راه پله ها و راهرو هاست بدین صورت دسترسی به آن برای تمامی اهالی ساختمان به راحتی امکان پذیر خواهد بود. نکته ی دیگر در مورد دیتیل جعبه آتش نشانی و نحوه ی نصب آن مربوط به فاصله ی جعبه های آتش نشانی از یکدیگر است. بهتر است جعبه ها در فاصله ی ۳۰ سانتی متری از هم تعبیه شوند. بدین صورت اگر یکی از جعبه ها دچار خرابی شوند، به راحتی می توان از جعبه ی مجاور آن استفاده نمود و در مواقع اضطراری به اطفاء حریق پرداخت.

دیتیل جعبه آتش نشانی و نحوه نصب آن 

دیتیل جعبه آتش نشانی و نوع خروجی های آن

خروجی های جعبه آتش نشانی می تواند ۱، ۱/۵، ۲، ۲/۵ اینچ باشد. در بررسی دیتیل جعبه آتش نشانی نوع خروجی و میزان دبی خروجی ها بر اساس فاکتور های مختلفی متفاوت است. این فاکتور ها به شرح ذیل است:

  • نوع ساختمان و محتویات موجود در آن : اینکه ساختمان اداری، مسکونی، تجاری و یا صنعتی است، نوع خروجی و میزان دبی متفاوت خواهد بود و طبیعتا نوع مواد سوختنی نیز متغیر خواهد بود. طبیعتا محیط های صنعتی به علت در معرض خطر بودن دبی بیشتری دارند.
  • سرعت اشتعال پذیری محتویات درون ساختمان ها نیز فاکتور دیگری است که بر نوع خروجی موثر است.
  • چه تعداد افرادی در ساختمان ساکن هستند.
  • باید این نکته را مورد توجه قرار داد که خروجی های ۲/۵ اینچ دارای دبی معادل ۲۲۵۰ لیتر در یک دقیقه و خروجی های ۱/۵ اینچ دارای دبی ۴۵۰ لیتر در دقیقه هستند.

دیتیل جعبه آتش نشانی و نوع خروجی های آن 

بررسی لوله های مورد استفاده در جعبه آتش نشانی

هوزریل ها در واقع لوله هایی لاستیکی هستند که درون جعبه های پلاستیکی نگهداری می شوند. هوزریل ها معمولا در محیط های اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، این نوع لوله ها به صورت قرقره درون جعبه آتش نشانی جمع می شوند و در مواقع اضطراری به میزان نیاز خارج می شوند. در مجاورت جعبه های آتش نشانی مکانی برای نگهداری کپسول آتش نشانی وجود دارد. انتخاب کپسول نیز باید منطبق بر دیتیل جعبه آتش نشانی صورت گیرد و مناسب ترین نوع کپسول برای فضای مورد نظر انتخاب و به کار گرفته شود.

 بررسی لوله های مورد استفاده در جعبه آتش نشانی

دیتیل جعبه های آتش نشانی

در ادامه دیتیل جعبه آتش نشانی و الزامات مرتبط با نصب آن مورد بررسی قرار می گیرد:

  • ابعاد جعبه های آتش نشانی باید به صورت استانداردی در نظر گرفته شود به نحوی که تمامی تجهیزات مورد نظر به راحتی در آن قرار گرفته و بین هر یک از آن ها حداقل فاصله ۲ و نیم سانتی متری وجود داشته باشد.
  • بر روی جعبه های آتش نشانی علائمی قرار گرفته می شود که این علائم باید به صورت شبرنگ باشند، یعنی به نحوی باشند که در صورت قطع برق بتوان به راحتی جعبه را پیدا نمود و از آن استفاده کرد.
  • بهتر است جعبه در فاصله ی ۱۳۰ سانتی متر از کف نصب شود و علاوه بر آن نیز فاصله ی مرکز قرقره از کف زمین نیز بهتر است بین ۱۴۰ الی ۱۶۰ سانتی متر باشد تا به راحتی بتوان شلنگ را از داخل جعبه خارج نمود و از آن استفاده کرد.
  • بدنه ی جعبه ها باید حداقل ۱ میلی متر ضخامت داشته باشند و اگر این ضخامت کمتر از یک میلی متر باشد باید بر اساس استاندارد های تعریف شده بدنه ی جعبه آتش نشانی مورد تست مقاومت قرار بگیرد.
  • درب جعبه ها باید به راحتی باز شوند و برای باز شدن آن ها نیازی به کلید نباشد.

 

 

نوشتن دیدگاه