مضرات پودر کپسول آتش نشانی

خاموش کننده های پودری آتش از رایج ترین اعضا سیستم اطفا حریق در اکثر کشورها هستند. آن ها که اغلب به عنوان خاموش کننده پودری خشک، پودر شیمیایی خشک یا کپسول آتش نشانی ABE، وظیفه مهار کردن آتش را دارند، حاوی یک پودر شیمیایی خشک می باشند.

روش تشخیص یک کپسول آتش نشانی پودری خشک

رنگ کپسول های آتش نشانی می تواند نشان دهنده کاربرد آن باشد. انواع کپسول های آتش نشانی پودری خشک با نوار سفید رنگی که دور این سیلندر و در نزدیکی قسمت بالای آنها قرار دارد، به آسانی قابل تشخیص هستند و اگر این کپسول ها در یک ساختمان نصب شوند بایستی با توجه به اطلاعات درج شده بر روی بدنه آنها و یا برگه راهنمای همراهشان، که توصیف می کند در چه مواردی از این کپسول می توان استفاده کرد، شناسایی شوند. به علت تنوع بالایی که این مهارکننده ها دارند، از آنها می توان در محیط های مختلف استفاده کرد. برای استفاده در خانه، دفتر، کارخانه های بزرگ و محیط های دیگر مناسبند.

انواع کپسول آتش نشانی پودری شیمیایی خشک

باید بدانید که دو نوع خاموش کننده پودری شیمیایی خشک ABE و BE وجود دارد. رایج ترین نوع آنها تحت عنوان کپسول آتش نشانی ماده شیمیایی خشک ABE شناخته می شود که با توجه به کلاس آتش، مهار کننده موثر و کارآمد می شود؛ کلاس A، B و E. نوع دوم خاموش کننده پودری شیمیایی خشک تحت عنوان کپسول آتش نشانی ماده شیمیایی خشک BE شناخته شده است که در این ها نیز با توجه به کلاس آتش مهار کننده بر روی ماده سوختنی موثر می شود؛ کلاس B، E. کپسول آتش نشانی ماده شیمیایی خشک نوع ABE از نوع BE بسیار رایج تر است. هر دو نوع خط سفید به دور خود دارند ولی دستورالعمل و اطلاعات درج شده آنها متفاوت است. 

انواع کپسول آتش نشانی پودری شیمیایی خشک

موارد استفاده از کپسول آتش نشانی پودری خشک

نوع ABE:

  • آتش کلاس A: کاغذ، مقوا، چوب، پارچه، انسان و ...
  • آتش کلاس B: آتش گیری مایعات قابل اشتعال، بنزین، گازوئیل، روغن و ...
  • آتش کلاس E: آتش گیری وسایل برقی، کامپیوتر، پرینتر، تابلو کلید برق و ...

نوع BE:

  • آتش کلاس B: آتش گیری مایعات قابل اشتعال، بنزین، گازوئیل، روغن و ...
  • آتش کلاس E: آتش گیری وسایل برقی، کامپیوتر، پرینتر، تابلو کلید برق و ...
  • آتش کلاس F: هرچند که در دسته بندی BE قرار ندارد ولی قادر به اطفای حریق روغن پخت و پز می باشد.

از هر دو نوع خاموش کننده های پودری شیمیایی خشک می توان در آتش گازهای قابل اشتعال استفاده کرد، با این حال قبل از انجام این کار وضعیت را به دقت ارزیابی کنید، زیرا سوختن گاز باعث از بین رفتن آن می شود. توجه به این نکته ضروی است که در صورت اطفا حریق، گاز می تواند همچنان نشت کند، گسترش یابد و با یک جرقه به یک بمب بالقوه تبدیل شود. 

شارژ کپسول آتش نشانی باید هر چند مدت یکبار توسط نمایندگی های مجاز تجهیزات آتش نشانی انجام شود. شرکت مزینانی در این زمینه خدمات مختلفی را ارائه می دهد.

مضرات پودر کپسول های آتش نشانی

این خاموش کننده در مقایسه با دیگر خاموش کننده ها معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • پاکسازی: تمیز کردن پودر پس از استفاده می تواند کار گسترده ای باشد. 
  • گرد و غبار: گرد و غبار می تواند بر روی تجهیزات حساس مانند کامپیوتر تأثیر بگذارد.
  • قابلیت مشاهده: در صورت استفاده در فضاهای بسته، میزان دید تقریباً به صفر می رسد. همیشه قبل از استفاده بدانید که محل خروج کجاست!
  • تنفس: پودر می تواند تنفس را در فضاهای بسته تقریباً غیرممکن کند.
  • تک شات: اگرچه، همه کپسول های آتش نشانی، بعد از استفاده باید دوباره پر/ تعویض شوند، کپسول های آتش نشانی پودری شیمیایی خشک حتی اگر فقط برای کسری از ثانیه فعال شوند به سرعت فشار خود را از دست می دهند. این به دلیل گیر کردن پودر در دریچه و نشت فشار است.
  • پودر فشرده: در صورت عدم سرویس یا عدم سرویس صحیح، پودر مواد شیمیایی خشک می تواند در کف خاموش کننده ته نشین و جمع شود؛ که این سبب می شود پودر هنگام استفاده به طور کامل یا صحیح تخلیه نشود.
نوشتن دیدگاه