انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان

کپسول های آتش نشانی نسبت به سایر انواع سیستم اطفا حریق از محبوبیت بالاتری برخوردارند. معمولا افراد این کپسول ها را با استوانه ای قرمز رنگ می شناسند که در کنار یا بر روی درب ها قرار دارند. کپسول های آتش نشانی در رنگ، طرح و کاربردهای مختلفی در دسترس همگان هستند. شما می توانید در محیط اطراف خود انواع کپسول های آتش نشانی را پیدا کنید، اما نکته مهم آن است که بدانید کدام نوع از کپسول برای استفاده شما مناسب تر است. انواع گوناگونی از آتش ها وجود دارد، به خاطر همین است که نمی توانیم برای همه آنها از یک نوع کپسول استفاده کنیم. برای مثال ما نمی توانیم از یک کپسول آبی برای خاموش کردن یک آتش الکترونیکی استفاده کنیم.

طبقه بندی انواع کپسول آتشنشانی

به طور کلی آتش ها به 5 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: آ، ب، ث، د و ک.

  • نوع آ: مواد قابل اشتعال معمولی مانند: چوب، کاغذ و...
  • نوع ب: مواد مایع قابل استعال مثل: نفت، بنزین و... و همچنین گازهایی مانند: بوتان
  • نوع ث: آتش هایی که شامل قطعات الکترونیکی می شوند مانند: کامپیوترها، سرورها و....
  • نوع د: فلزات قابل اشتعال مانند: پتاسیم، منیزیم، تیتانیوم و...
  • نوع ک: روغن و چربی های آشپزی قابل اشتعال مانند: روغن های حیوانی و گیاهی

طبقه بندی انواع کپسول آتشنشانی

انواع مختلف کپسول آتش نشانی در بیمارستان

نکته ای که قبل از بررسی انواع مختلف کپسول آتش نشانی در بیمارستان باید به آن اشاره کنیم این است که صرف نظر از نوع کپسول بهتر است، راهنمای استفاده از کپسول آتش نشانی همواره در کنار آن قرار داشته باشد تا در صورت نیاز به استفاده، فرد نا آشنا بتواند از آن استفاده کند. برای هر کدام از قسمت های بیمارستان نوع خاصی از کپسول آتش نشانی به کار برده می شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

  •  کپسول آتش نشانی آبی: از آب تحت فشار تشکیل شده است که باعث خاموش شدن آتش می شود و برای خاموش کردن آتش های نوع آ به کار برده می شود.
  • کپسول آتش نشانی شیمیایی خشک: این نوع کپسول آتش نشانی انواع مختلفی از آتش ها را خاموش می کند، از این رو به این نوع کپسول، کپسول آتش نشانی چند منظوره نیز می گویند که می تواند آتش های نوع آ، ب و ث را خاموش کند؛ به خاطر همین بیشتر از سایر کپسول ها محبوب است و در خانه ها، بیمارستان ها و ادارات بیشتر استفاده می شود.
  • کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید: این نوع کپسول برای آتش های نوع آ و ب استفاده می شود که به خاطر اینکه هیچ اثری از خود به جا نمی گذارد یک نوع پاک از کپسول ها است. این نوع کپسول بیشتر در اتاق های سرور بیمارستان ها کاربرد دارد.
  • کپسول آتش نشانی فوم: برای آتش های نوع آ و ب استفاده می شود که بعد از فشار دادن ماشه از آن کف خارج می شود و این کف روی ماده قابل اشتعال شناور قرار می گیرد و اجازه رسیدن اکسیژن به آن را نمی دهد. این نوع کپسول یک رد از خود به جا می گذارد که باید پاک شود.
  • کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خیس: این نوع از کپسول های آتش نشانی بیشتر در آشپزخانه بیمارستان ها دیده می شوند. کارکرد این کپسول ها به این صورت است که یک توده غبار یا مه روی آتش ایجاد می کنند و از این راه جلوی رسیدن اکسیژن به آن را می گیرد.
نوشتن دیدگاه